Tuesday 5 November 2013

Tok Selampit kata...5 - Mati itu pasti!


Salam...

Alhamdulillah tepat jam 5.30 pagi saya dan anak lelaki saya (Si guni beras..nama timangan nya) sudah berada dipekarangan Masjid Khalid Al Walid - Kementah. Terpanggil untuk berjemaah solat Subuh sempena Maal Hijrah.

Agak memeranjatkan juga apabila melangkah masuk ke ruang solat; ramai jemaah yang sedang menunggu waktu untuk berjemaah terutama brader-brader Angkatan Tentera yang segak beruniform. Jarang waktu subuh sebegini ramai yang hadir..mungkin kerana sambutan Maal Hijrah.

Khamat kedengaran di setiap ruang masjid. Jemaah bergegas bangun memenuhi saf-saf. Saya dan anak saya terkial-kial mencari ruang dengan tangan kanan saya memegang kerusi. Maklum lah, saya memerlukan kerusi untuk solat..kalau di paksa duduk tahyat silap duduk boleh terkeluar kepala lutut yang sebelah kiri. Jadi disebabkan memakai kerusi, terpaksa lah berada di saf belakang..entah apa ke nasib, ada seorang hamba Allah yang secara lembut mempelawa saya dan anak maju ke saf yang paling depan...rezeki Subuh.. 



Sedap bacaan Pak Imam..memejam mata saya menikmati bacaan beliau...lahjah nya sempurna sekali..

Setelah selesai solat; Pak Imam lanjutkan dengan zikir dan doa. Panjang doa yang dibaca oleh beliau kali ini..

Amin...amin..ya rabbal alamin...

Kami mula bergerak keluar dari ruang solat. Setiba di luar saya melihat sekumpulan besar brader-brader tentera tadi sedang berkumpul di ruang solat masjid Khalid Al Walid yang lama yang sememang nya bersebelahan dengan ruang solat masjid yang baru.

Ingin mencari tahu...saya dan anak pun mula bergerak ke kumpulan itu..

Gambar hiasan
Di situ terlihat terbujur nya satu jenazah (mungkin seorang tentera) yang sudah siap di kapan. Terlihat juga 3 orang wanita yang sedang duduk disamping jenazah menitiskan airmata sambil membaca surah Yasin.

Sebak dan pilu juga rasa nya..

Saya sempat sedekah kan Al-Fatihah kepada si mati..semuga beliau di tempat kan dikalangan orang yang soleh...insyallah..

Saya menunggu juga untuk bersama-sama jemaah yang lain untuk menyembahyangkan si mati...tapi setelah di perhatikan; sepertinya mereka masih menunggu keluarga si mati yang lain untuk hadir.

Saya dan anak pun bergerak keluar masjid untuk pulang ke rumah..

Di luar masjid kelihatan sekumpulan besar brader-brader ATM yang baru tiba yang pasti nya dari Kor Ugama.

Alhamdulillah. ..untung rasanya buat si mati...cukup ramai yang hadir untuk menyembahyangkan dan menguruskan beliau. .

Dalam perjalanan pulang sewaktu saya memandu; terfikir sejenak yakni;

Mati tidak mengenal usia
Mati tidak mengenal waktu
Mati tidak mengenal pangkat
Mati tidak mengenal darjat

Yang di bawa si mati hanyalah sebidang kain kapan dan segala amal ibadah nya...

Wallahualam...

***Ingatkan nak pekena roti canai garing dan teh tarik dengan Pak Imam...tak ada rezeki nampak nya... 

No comments: